Hvis du skal utføre en aktivitet med lav intensitet, vil vi anbefale ull. Ull inneholder masse luft, og luft isolerer. Skal du for eksempel ake, gå på skøyter, stå alpint eller snowboard, vil kroppen produsere mindre varme enn når du løper, spiller fotball eller tar en hard økt i langrennssporet. Ull isolerer og varmer bedre enn superundertøy og absorberer fukt fra kroppen, slik at du holder deg tørr og varm når du er i lav aktivitet. Ull kan absorbere cirka 30 prosent av sin egen vekt i fuktighet.

ETT-LAGS OG TO-LAGS ULL
1-lags ull: Passer for lange dager ute i kulden, med moderat aktivitet.
Ett-lags ull ligger rett på kroppen og vil trekke til seg fuktigheten kroppen avgir, samtidig som det holder deg varm. Ullen vil fortsette å holde deg varm, selv om den er fuktig. Ett-lags ull er ofte strikket av 100 prosent myk merino ull som ikke klør, men plaggene kan også inneholde en miks med, for eksempel polyester, silke, viskose, nylon eller bambus. Formålet med blandingen kan være å gjøre plaggene mer behagelig å ha på huden, men det kan også være for å øke slitestyrken på ull-produktet. Ull er ikke like slitesterkt som tekniske tekstiler.
 
2-lags ull: Passer til varierende aktivitet, mosjon og friluft. Isolerer godt på kalde dager.
Er du sar, og missliker ull rett på kroppen, kan du velge to-lags ull. Ullplaggene som er laget med to lag har ett ytterlag av ull som skal holde deg varm, og i tillegg et mykt lag som skal være behagelig, innerst mot huden. Det innerste laget er ofte laget av polyester.To-lags ull er like varmt som ett-lags. Det innerste laget, vil frakte fukten bort fra kroppen og ut i ull-laget. Ullen vil absorbere fukten og polyester-laget vil forbli tørt mot huden.

Finner du ikke det du er på jakt etter? Her kan du se hele undertøyskolleksjonen vår.