SYV GRUNNER TIL Å TRENE UTE

Trenger du mer motivasjon for å trene? Her er syv grunner til at du skal legge treningsøkten utendørs.

1. Du vil trene lenger

Når du blir distrahert av de fine naturlige omgivelsene blir du også mindre tidsbevisst når du trener. Du tenker mindre på hvor sliten du er, hvor langt du har løpt eller hvor tunge knebøyene er.

Ved å endre rutiner og oppdage nye omgivelser er du bedre rustet mot kjedsomhet når du trener, sier doktor Robert Gotlin. Gotlin jobber blant annet med sportsrehabilitering og han sier du vil bli overrasket over hvor fort tiden går når du ikke er på treningssenteret.

2. DU BRUKER MER ENERGI OG FLERE MUSKLER

Studier viser at folk beveger anklene mer når de løper ute. Når man løper nedover får man en bevegelse som ikke er lett å få til på en tredemølle, og dette stresser musklene annerledes enn om man løper flatt eller oppover. Utendørstrening tenderer også til å være mer anstrengende enn innendørstrening. Studier som sammenligner anstrengelsene ved å løpe på tredemølle og å løpe ute, viser at de som løper på tredemølle bruker mindre energi enn de som løper samme distanse ute. Hovedårsakene til forskjellen er vindmotstanden og variasjonen i terrenget.

3. Du vil spare penger
Medlemskap på et helsestudio er ikke billig. Medlemskapet kan bidra til å tappe bankkontoen din, og det kan føles ganske bortkastet hvis du ikke trener så mye. Ved å bruke ditt urbane miljø eller naturen vil du garantert kutte treningskostnadene.

4. Du vil føle deg gladere og mindre stresset
Utendørstrening er som å ta naturens egen antidepressiva. Ifølge en rapport publisert i Enviromental science and Technology, skaper utendørstrening mer energi og positive tanker enn innendørstrening.

Å puste frisk luft i motsetning til å puste resirkulert luft på et treningssenter kan skape en euforisk følelse. Euforien kommer av at kroppen frigjør «feel-good»-endorfiner, sier doktor Gotlin.

5. DU VIL BEKJEMPE BAKTERIER

Helsestudioer er ikke de reneste stedene på jorda. Faktisk viser studier at helsestudioer er ynglested for bakterier som kan forårsake sykdom og infeksjoner. Innendørsluft er også mer forurenset enn utendørsluft ifølge Enviromental Protection Agency. Så tren ute hvor du kan puste frisk luft og unngå ekle bakterier som lusker rundt på helsestudioet.

6. Du vil tenke klarere

Svetting utendørs gjør deg smartere. Gjennom dagen har vi ofte en million ting som trenger vår oppmerksomhet. Skal vi fokusere på alle kan det bli vanskelig, men ved å være ute i naturen kan du la tankene vandre. Dette gir den kognitive delen av hjernen en pause og det gjør oss kapable til å fokusere bedre når vi trenger det.

Nærhet til naturen øker vår velvære, det gjør oss bedre rustet mot fremtidig stress, til å konsentrere oss og tenke klarere, sier Jo Barton. Barton uttaler seg på bakgrunn av en studie hvor de analyserte den mentale helsen til 53 personer som var involvert i enten innendørs, eller utendørsaktiviteter i seks uker.

7. Du kan trene når du vil
Når du trener ute er du ikke begrenset av timeplaner, transport eller trafikk. Snør på deg skoene og gå ut døra. Friluften er alltid klar til å trene med deg.