Foto: Victor Stawicki / @cphdistortion

Vinn tur til Urban Training København for deg og en venninne!

Ta et treningsbilde i et urbant miljø og bruk #tags; #kturbantraining #karitraa og #ktgsportchallenge

Premien inkluderer transport til København og overnatting lørdag 3.juni-søndag 4 juni. I tillegg får vinneren billett til Urban Training København samt Distortion billetter for lørdag kveld.

Kari Traa Urban Training er et sosialt og lekent event, og selvsagt vil vi heie på deg hele veien! Uansett form og størrelse er det plass til deg. Bli med og ta med deg dine beste venninner - sammen vil vi utforske din egen lekeplass - byen din.
 

Det vil være litt løping inkludert i treningen, men for det meste skal du bruke kjernemuskulaturen i kreative, morsomme og utfordrende øvelser. Byen din vil vise seg fra en ny side da vi vil bruke den som vår treningsarena.

URBAN TRAINING SCANDINAVIAN TOUR:

G-Sport Kristiansund Onsdag 26. april
G-Sport Sandvika Mandag 8. mai
G-Sport Gullskogen Drammen Fredag 12. mai

 

KLE DEG RETT TIL UTETRENINGEN
Våren er høysesong for forkjølelse. Sola varmer og vi går i fella og kler av oss; men lufta er skarp. 
Derfor råder ekspertene oss til å ikke pakke bort ulla etter påske, men snarere skifte den ut til fordel for en lettere variant.


–Trener du utendørs og svetter i for eksempel i bomullsklær, blir økten fort en kald affære, advarer designansvarlig hos Kari Traa, Johanna Hills-Johnes.

 

Unngå å bli klam 
Det fordi bomull trekker til seg fukten, uten å isolere, og plagget vil kjennes tungt og vått mot huden. Hills-Johnes oppfordrer derfor til å bruke ull til utendørstrening om våren. "Ull har en unik evne til å tilpasse seg endrede temperaturforhold og isolerer både mot varme og kulde, slik at du hele tiden får en jevn kroppstemperatur". Noe som passer seg i nordisk klima hvor temperaturen skifter raskt. "I tillegg har ull svært gode pusteegenskaper slik at du unngår å bli klam", tilføyer hun.

Lag på lag 
For to år siden skapte Kari Traa vår- og sommerullsereien, Tikse. Et superfint, og ventilerende merinoullprodukt som lufter godt, men holder på varmen når du blir svett. 

PT og toppblogger Camilla Aastorp Andersen «Treningsfrue», sverger til Tikse når hun trenger ute om våren. "Det er fort gjort å kle på seg for mye når en skal trene utendørs, og alle som løper vet hvor forferdelig det er å bli for varm". «Treningsfrue» anbefaler selv et eller to tynne merinoull-lag under treningsjakka til utendørstreningen. "Ved å bruke tynne ullplagg, kan jeg kle meg lettere slik at jeg får maks bevegelsesfrihet under økten, i tillegg til at jeg holder meg varm uten å bli klam."

Brukes av beduinene i ørkenen
Kari Traa lanserte i fjor den store ullskiftedagen for å rette oppmerksomhet mot, og fjerne misoppfatninger rundt ullbruk. "Det råder en misoppfatning om at ull er forbeholdt vinterhalvåret", sier Hills-Johnes. Det er ifølge henne feil. Nettopp på grunn av ullens evne til å isolere, også mot varme, har ull i århundrer blitt brukt av blant andre beduinene i ørkenen.

Aastorp Andersen er også en tilhenger av ull om sommeren.

"Fordi jeg er frossen av meg, er Tikse-ullen også veldig god å ha på kjølige sommerkvelder, i båten eller på fjelltur. Så for all del, ikke pakk bort ullen etter påske; skift den heller ut til en tynnere variant", anbefaler hun.