Velg riktig løpesko

Alle har forskjellige føtter og ulikt løpesett

Høy eller lav fotbue, over- eller underpronert. Kanskje har du også belastningsskader du må ta hensyn til under treningen. Uansett er fottøyet avgjørende for om treningen blir en god opplevelse. Type underlag som asfalt, grus eller terreng har også stor betydning når du skal velge løpesko.

Hvor løper du når du trener?

Hvis du løper på asfalt, trenger du en sko med god demping. Da bør skoen ha en ekstra demping i både hær og forfot. Løper du mest i terrenger trenger du en sko med godt grep og en mer slitesterk overflate.

Hvor ofte trener du, og hva slags type trening utfører du?

Trener du ofte, bør du ha en god og stabil sko med bra demping. Her er det spesielt viktig å finne en sko som passer til din fot og som gjør at du forebygger og reduserer skader, spesielt i knær og rygg. 

Hvilken type fot har du?

De fleste føtter kan klassifiseres i en av tre hovedgrupper: nøytral, flat og høy fotbue. Avhengig av livsstil og hvor mye føttene belastes, vil de over tid naturlig forme seg og falle inn i en av dissekategoriene, eller en variasjon av dem. 

NØYTRAL/NORMAL FOT

  • Kalles også en «effektiv» fot
  • Et karakteristisk trekk er en stabil fotbue som støtter fotens bevegelse godt nok gjennom hele steget
  • Når vi går ruller foten naturlig innover, for å fordele landingstrykket jevnt utover hele foten
  • Du kan bruke nesten hvilken som helst løpesko
     

FLAT FOT

  • Kalles også en «fleksibel» fot
  • Oppstår fordi fotbuen er for svak, som igjen gjør a foten ruller for mye innover (kalles overpronasjon)
  • Overpronasjon kan over lengre tid påføre ekstra belasting på ankler, knær, hofter og rygg
  • Du trenger løpesko med god stabilitet for å støtte opp den svake fotbuen din.
     

LETTERE FLAT FOT

  • Kalles «lettere overpronasjon» 
  • Uttrykket «nedsunket fotbue» brukes også om
  • Mellomting mellom nøytral og flat fot
  • Betyr at fotbuen din blir svakere og at foten begynner å rulle for mye innover
  • Du kan fremdeles bruke en fleksibel nøytral sko, men med noen stabiliserende funksjoner fra en overpronasjonssko

FOT MED HØY BUE

  • Kalles «stiv» fot
  • Fotbuen er for kraftig, noe som gjør at foten ruller mot utsiden når du går
  • Foten kan da ikke gjennomføre pronasjonsprosessen skikkelig
  • Underpronasjon kan over lengre tid skade den naturlige støtdempingen. Du trenger sko med ekstra god støtdemping og liten bevegelseskontroll.
     

Stabile løpesko Dame/Herre

Nøytrale Løpesko Dame/Herre