Gjennom banebrytende oppfinnelser ønsker Nike å gjøre sine produkter best, og mer bærekraftig.

Mye har skjedd siden friidrettstreneren på Universitetet i Oregon, Bill Bowerman og hans tidligere student Phil Knight, designet sin første sko i 1972. Etter at Nike ble lansert i 1978, har de vokst til å bli verdens største leverandør av sportsutstyr. Grunnen til at de er størst, er at fokuset hele tiden er på å lage de beste produktene. Samtidig med at de fokuserer på å designe produkter av topp kvalitet, er Nike bevist det stadig økende fokuset på miljøutfordringer hos både forbrukere og produsenter. Nikes mål er å gjøre alle produkter mer bærekraftig.

Nike har «alltid» tenkt bærekraft

Nike har vært en pioner innen bærekraft i 30 år. Resultatet er at de i dag lager produkter som oppnår maksimal atletisk prestasjon og gir minimal innvirkning på miljøet.

Nike bruker mer enn 16.000 materialer i sine produkter. Et par sko kan inneholde så mye som 30 materialer. Alle materialene Nike bruker er registrert i et system de kaller Materials Sustainability Index (MSI). MSI inneholder 57.000 materialer fra mer enn 700 leverandører. Systemet sorterer materialene etter hvor bærekraftige de er, og utviklerne av for eksempel en sko, bruker registeret for å finne de beste, mest bærekraftige og egnede materialene for sitt produkt.

MSi-systemet baserer rangeringen av materialene på flere relevante kriterier. Hvor mye energi, vann og kjemikalier er brukt for å produsere materialet og hvor mye avfall blir igjen etter produksjonen. MSI legger også vekt på i hvilken grad materialleverandøren deltar i bærekraft-programmer. Hele målet med MSI-systemet er at Nike-produktene skal etterlate et så lite økologisk fotavtrykk som mulig.

Alt Nike bruker i sin produklsjopn skal brukes igjen og ingenting skal kaste. Derfor bruker Nike en sirkulær økonomi. De varene Nike produserer, ønsker de å bruke på nytt, i nye produkter, etter at de er slitt og har utspilt sin første funksjon.

En av de flinkeste i klassen, og på banen

Nike samarbeider tett med sine ambassadører. Nikes profesjonelle utøvere er best i verden og de vet hva som kreves av utstyret for at de skal kunne prestere sitt aller beste. Men det er viktig for Nike at samarbeidet med de profesjonelle utøverne kommer alle utøvere til gode. Uansett nivå og alder.

For å få gode resultater og ta store sprang, tar Nikes utviklingsteam store sjanser. Ved å slå sammen forskjellige perspektiver fra forskere, designere, programmerere, oppfinnere, biokjemikere, fysikere, kjemikere, materialutviklere, utøvere og en planetarisk astrofysiker, oppdager utviklingsteamet nye løsninger på hvordan man kan hjelpe kroppen til å prestere enda bedre.

Nike er lidenskapelig opptatt av potensiale og ønsker å designe verktøyene alle utøvere trenger for å oppnå sitt.

Her er en liste over noen av utøverne som er med å utvikle Nikes sportsutstyr:



Friidrett: Mo Farah, Eliud Kipchoge, Shelly-Ann Fraser-Pryce, Karsten Warholm, Jakop, Filip og Henrik Ingebrigtsen

Fotball: Christiano Ronaldo, Eden Hazard, Neymar, Harry Kane, Kylian Mbappé

Tennis: Roger Federer, Maria Sharapova, Rafael Nadal, Serena Williams, Maomi Osaka, Petra Kvitova

Basketball: Kobe Bryant, Lebron James, Kevin Durant

Golf: Tiger Woods, Brooks Koepka, Rory Mcllroy, Suzann Pettersen

G-Sport har gleden av å presentere Vinn Vinn; et unikt fordelsprogram som lar deg vinne igjen og igjen og igjen. Last ned appen nå!