Velg riktig løpesko

Alle har forskjellige føtter og ulike løpesett

Høy eller lav fotbue, over- eller underpronert. Kanskje har du også belastningsskader du må ta hensyn til under treningen. Uansett er fottøyet avgjørende for om treningen blir en god opplevelse. Type underlag som asfalt, grus eller terreng har også stor betydning når du skal velge løpesko.

Våre løpeeksperter hos G-Sportbutikkene vil hjelpe deg med å velge riktig løpesko til din fot. Treningstips og god veiledning får du med på kjøpet!

Still deg selv disse tre spørsmålene

For å finne best mulig sko for din fot, er det lurt å kjøpe sko sent på dagen. Dette er fordi foten utvider seg i løpet av dagen. Bruk god tid i butikken, og prøv gjerne 2-3 forskjellige par for å finne det som passer deg best. Ta på deg sokker som du vanligvis trener med når du skal prøve sko.

Hvor løper du når du trener? 

Hvis du løper på asfalt, trenger du en sko med god demping. Da bør skoen ha en ekstra demping i både hæl og forfot. Løper du mest i terrenger trenger du en sko med godt grep og en mer slitesterk overflate.

Hvor ofte trener du, og hva slags type trening utfører du?

Trener du ofte, bør du ha en god og stabil sko med bra demping. Her er det spesielt viktig å finne en sko som passer til din fot, og som gjør at du forebygger og reduserer skader, spesielt i knær og rygg.

Hvilken type fot har du?

De fleste føtter kan klassifiseres i en av tre hovedgrupper: nøytral, flat og høy fotbue. Avhengig av livsstil og hvor mye føttene belastes, vil de over tid naturlig forme seg og falle inn en av disse kategoriene, eller en variasjon av dem. 

Nøytral/normal fot
• Kalles også en «effektiv» fot
• Et karakteristisk trekk er en stabil fotbue som støtter fotens bevegelse godt nok gjennom helesteget
• Når vi går ruller foten naturlig innover (kalles pronasjon) for å fordele landingstrykket jevnt utover hele foten
• Du kan bruke nesten hvilken som helst løpesko

Flat fot
• Kalles også en «fleksibel» fot 
• Oppstår fordi fotbuen er for svak, som igjen gjør at foten ruller for mye innover (kalles overpronasjon) 
• Overpronasjon kan over lengre tid påføre ekstra belastning på ankler, knær, hofter og rygg 
•  Du trenger løpesko med god stabilitet for å støtte opp den svake fotbuen din

Lettere flat fot
• Kalles «lettere overpronasjon» 
• Uttrykket «nedsunket fotbue» brukes også
• Mellomting mellom nøytral og flat fot
• Betyr at fotbuen din blir svakere og at foten begynner å rulle for mye innover (kalles overpronasjon)
• Du kan fremdeles bruke en fleksibel, nøytral sko, men med noen stabiliserende funksjoner fra en overpronasjonssko.

Fot med høy fotbue
• Kalles en «stiv» fot
• Fotbuen er for kraftig, noe som gjør at foten ruller mot utsiden når du går (kalles underpronasjon)
• Foten kan da ikke gjennomføre pronasjonsprosessen skikkelig (se nøytral fot)
• Underpronasjon kan over lengre tid skade den naturlige støtdempingen. Du trenger sko med ekstra god støtdemping og liten bevegelseskontroll. (Ingen eller svært svak pronasjonskile).

Her finner du alle våre løpesko!

For deg som har en normal fot eller høy fotbue


noytal

For deg som behøver stabilitet og støtte


stabilitet

For lette løpere som løper mye og for intervalltrening

lettvekt

For deg som skal løpe i terreng og krever godt feste

terreng

CYBER MONDAY! 25% MEDLEMSRABATT! BRUK RABATTKODEN I KASSEN. EKSISTERENDE MEDLEMMER HAR FÅTT RABATTKODEN I NYHETSBREV.

SE TILBUDENE HER!

BLI MEDLEM