Generelle treningsråd

Vi har satt sammen en liste med generelle treningsråd til deg som har lyst til å komme i gang med treningen.

1. Sett konkrete, målbare og oppnåelige mål
Sett deg tallfaste mål. For eksempel at du skal springe en distanse på en viss tid, eller greie et visst antall repitisjonerav en styrkeøvelse.

2. Legg en strategi for å nå målene
Du må legge en god plan for å nå målene dine. Hvor ofte skal du trene? Når skal målet være nådd? Sett opp en treningsplan som passer deg og dine mål, så er det lettere å trene strukturert. Spør deg selv underveis hvorfor du trener, og la dette være motivasjonen som driver deg.

3. Finn deg en treningspartner
Det er vanskeligere å droppe en treningsøkt hvis man har en avtale med en treningspartner. En treningspartner kan også bidra til at du yter bedre under treningsøkten og dere kan sammen motivere hverandre. 

4. Unngå skippertak
Tren regelmessig. Unngå å trene så hardt at du mister motivasjonen.

5. Varier treningen
Trening skal være gøy. Prøv å varier treningen hvis det begynner å bli kjedelig. Variasjon er et viktig stikkord for å opprettholde motivasjonen og unngå skader. Forsøk å variere type underlag og treningsform.

6. Mål din fremgang
Sett deg delmål på veien til hovedmålet, og sjekk om du når disse.

7. Gjør det moro
Finn aktiviteter som du synes er morsom å gjennomføre.

8. Få deg nok søvn og mat
Hvile og ernæring er svært viktig når du trener. Pass på at du får i deg god ernæring og får nok hvile.