Start det nye året med hårete mål

Er målet å løfte mer i benkpress, løpe den faste runden litt raskere, eller gå ned i vekt? Det er ikke sikkert du når målet, men legger du lista litt høyere kan du nå lengre.

Løp- og sykkelapper som Strava og Endomondo gir deg muligheten til å måle fremgangen, eller tilbakegangen etter hver økt. Mange jobber mot små kortsiktige mål fordi det er motiverende når de er innen umiddelbar rekkevidde, men burde du sette deg større mål?

Ligger målene for langt unna der du er i dag, og utenfor ditt potensiale vil de ikke være motiverende, men du kan tjene på å sette deg hårete mål.

Jeg har gjort det selv. Flyttet målsettingen til det jeg visste var mulig å oppnå. For noen år siden var vi 20 unge hockeyspillere som regelmessig ble testet i 3000 meter løp. Vi hadde tunge kropper, dårlig løpesteg og manglende løpelyst, men det stoppet oss ikke fra å ha målsettinger på løpebanen.

Trening1

For mange av oss var det å komme under 12.00 en magisk grense. Om du var over eller under 12 minutter avgjorde om du var en av de raske eller en av de trege. Alle ønsket å komme under denne grensen og noen gjorde med det.

Jeg var ikke en av de letteste, men jeg merket at jeg hadde potensiale til å krype under 11 minutter. Jeg la inn en ekstra løpe-økt i uka og forsøkte bevisst å holde et høyere tempo enn jeg hadde gjort tidligere. I løpet av en sommer med gode løpeforhold hadde jeg rukket å presse inn flere ekstra løpeøkter i bra tempo. Da jeg en sensommerdag stilte til start på sesongens første 3000 meter-test. Hadde jeg mål om å komme under 11 minutter. Jeg visste det ville bli hardt, men at jeg i hvert fall skulle sette ny personlig rekord.

Da jeg annonserte for resten av startfeltet at jeg skulle under 11 minutter var det mange som begynte å grue seg. De andre hadde innstilt seg på å komme under 12 minutter, noen få ned mot 11.30, og Ingen ville jo tape. Skulle jeg under 11, måtte de andre prøve å holde følge og det ville bli tungt.

Jeg stilte til start med tilnærmet like forutsetninger som mine medspillere, men jeg hadde jobbet mot et mer ambisiøst mål gjennom hele sommeren. Jeg løp for første gang under 11 minutter og kom inn på 10.58 fordi jeg visste det var mulig og jeg hadde presset kroppen litt ekstra gjennom hele sommeren. Flere av de andre kom inn på tider under 11.30 og satt nye personlige rekorder fordi de ville holde følge. Hadde de jobbet mot de samme målene som meg ville jeg ikke ha kommet alene til mål.

Tør å sette deg hårete mål og start nå. Det er ikke alltid vi når målene, men vi når kanskje lenger enn om vi hadde satt oss et lettere mål. Målet blir i seg selv en motivasjon til å trene mer!

CYBER MONDAY! 25% MEDLEMSRABATT! BRUK RABATTKODEN I KASSEN. EKSISTERENDE MEDLEMMER HAR FÅTT RABATTKODEN I NYHETSBREV.

SE TILBUDENE HER!

BLI MEDLEM