Rulleski - råd og tips

Klassisk eller skøyting?

Rulleski deles inn i to hovedgrupper: klassiske ski og skøyteski. Det finnes også kombiski, men disse er lite brukt. I forhold til skøyteski, har klassiske ski bredere hjul og kan føles noe mer klumpete å gå på. Disse skiene har i hovedsak sperre på bakhjulet (de finnes også med sperre på framhjulet) slik at du har spikerfeste uansett hvordan frasparket ditt er. Det kan være lurt å fokusere på teknikk når du går dobbelttak med fraspark på rulleski slik at du ikke tilegner deg et fraspark som ikke sitter på snø, når festet ikke er like godt. Diagonalgang på rulleski er vanskelig å mestre, og for de fleste er pigging og staking med dobbelttak de to stilartene man benytter uansett terreng. Skøyteski er kortere enn klassiske, de ruller litt lettere (avhengig av hvilken hjultype man benytter), og de har smale hjul. Skøyteski er perfekte for nybegynnere som skal lære seg å beherske rulleski, samt for barn og ungdom, men de brukes av alle løpere på alle nivåer. Med denne skitypen kan du velge mellom flere teknikker som padling, enkeldans og dobbeldans, i tillegg til staking. En skøyteski kan derfor være mer allsidig enn klassiske rulleski. De smale hjulene på skøyteskiene krever mer balansetrening, men det lærer man ganske fort.

Ramme

Du kan velge å kjøpe rulleski med aluminiumsramme, ramme av trelaminater eller karbonfibernramme. En aluminiumsramme er lettere enn trelaminater, men gir også dårligere vibrasjonsdempning. Fordelen med treramme er at den gir særdeles god vibrasjons dempning , men rammer i trelaminat er tyngre enn aluminium og karbonfiber. Rammer i karbonfiber gir en god kombinasjon av lav vekt og god vibrasjonsdempning, men er mindre holdbart enn de andre materialene.

Hjultyper

Alle rulleski finnes med ulike hjultyper. Rullemotstanden i gummiblandingen avgjør hvor fort de triller. Standard toerhjul gir bra motstand og ikke for stor fart. Enerhjul er konkurransehjul og gir stor fart, mens treerhjul gir mye motstand og brukes særlig av aktive løpere til staketrening. Etter hvert vil gummihjulene slites. For at de skal slites likt, bør du bytte ski halvvegs på hver treningstur. Stort sett egner rulleski seg til asfaltveier, men kraftige ski med store, brede hjul kan også brukes på faste grusveger.

Staver

Hvis man går mye på rulleski kan det være lurt å investere i egne staver til dette formålet. Disse bør da være 2,5 cm lengre enn stavene man bruker på vinteren. Hvis man velger å bruke samme staver som om vinteren, må trinsen byttes ut med en rulleskipigg. Piggene på stavene må være skarpe for å få en vellykket skitur på asfalt. . Pigger er forbruksvare og må byttes med jevne mellomrom. Du kan slipe piggene med bryne for å gjøre de spissere, men til syvende og sist, må du regne med å bytte pigger i løpet av sesongen, hvis du går en del på rulleski.

Sko

Det finnes egne rulleskisko som er beregnet på rulleskibruk. De puster bedre og tørker fortere enn skisko som er beregnet for vinterbruk. Du kan bruke de samme skoene som du bruker om vinteren, men det er viktig å være klar over at de vil bli fort slitt og glidelåsen på yttertrekket kan ofte bli ødelagt av sand og støv.

Sikkerhet

Du bør alltid bruke sykkelhjelm, briller, hansker og refleksvest når du går på rulleski. De første gangene du går på rulleski, må du holde deg på bilfrie steder. Tren på balanse, og lær deg å svinge samt en effektiv bremseteknikk før du begir deg ut på veiene.

Vedlikehold

Du må holde skiene rene og tørre, og oppbevare dem i romtemperatur. Får du salt eller møkk på skiene er det smart å rengjøre dem med en gang du kommer inn fra turen. Du skal ikke bruke olje, fett eller rustløser i hjullagrene da disse er forseglede og normalt ikke skal trenge å bli smurt.

10 enkle teknikk-tips

• Legg kraft på stavene umiddelbart etter at de er satt ned i bakken
• Ha en god knekk i albueleddet og ikke sett stavene ned for langt frem
• Ta i med magemusklene, de er store og gode
• Ha kroppsvekten på en ski ved fraspark i diagonalgang
• Få et fall fremover
• Stiv av i ryggen
• Gli på en ski av gangen for å trene opp balanse
• Opp bratte bakker er diagonalgang lettest
• Tenk tidlig fraspark og riktig kraftoverføring, ikke la deg lure av spikerfestet med låsen i hjula
• Bruk bred fotstilling ved ploging for å bremse

Nybegynner på rulleski

I starten er det viktig å finne en flat, åpen og trafikkfri plass. Gå rolig og venn deg til rulleskiene. Finn balansen og øv på å bremse (ploge). Bremsing på rulleski skjer ved at du førerskiene fra hverandre i en meget bred beinstilling, for så å ploge med å trykke hardt ned på hælen. Husk at diagonalgang ofte tar tid å mestre på rulleski og føles vinglete i starten. Har du klassiske ski kan du øve på staking, dobbelttak med fraspark og diagonalgang. På skøyte-ski øver du på staking, enkeldans, dobbeldans og padling. Etter hvert som du føler deg tryggere kan du forlenge turene, men husk at det bør være fin asfalt, åpnet, relativt flatt og trafikkfritt i starten.

Teknikker på rulleski

KLASSISK

Staking og dobbelttak med fraspark er de vanligste teknikkene å bruke når man går klassisk på rulleski. Dette føles også relativt likt ut som på snø. Diagonalgang er mindre brukt, og brukes stort sett kun i bratte bakker. I og med at man ikke har spor som holder skiene på plass, krever det en del trening å føre skiene riktig, og unngå vingling.

SKØYTING

Skøyting på rulleski føles mer likt den følelsen man har på snø enn å gå klassisk på rulleski. På skøyteski fungerer både enkeldans, dobbeldans og padling. Alle de rette musklene blir brukt og overgangen til snø er ikke så stor.

STAKING

Ved staking er det viktig å huske på å bruke hele kroppen og ikke kun armene. Mage og overkropp har store muskelgrupper som med fordel kan brukes under staking. Lås armene i startene av stavtaket, og bruk mage og overkropp for å trekke deg frem. Hvor stavene skal settets ned, varierer med fart og terreng. Ved lave hastigheter på flater, settes stavene mellom forhjul og sko. I motbakker kan stavene settes ved bindingene, og i høy hastighet settes de ved eller foran forhjulene. Her må man føle seg frem, det viktigeste er at du føler at du får kraft gjennom hele stavtaket. Legg trykk på stavene med en gang de treffer bakken, hold høy frekvens på stavtakene, og ikke bøy deg for langt ned.

BREMSING

Du bør aldri gå fortere enn at du kan bremse ned med god margin hvis en fare oppstår. Bremsing på rulleski skjer, som på snø, ved ploging. Når du ploger på rulleski, går du ut i en bred beinstilling for så å ploge svakt inn. Du vil da være mer stabil og ha mindre sjanse for å krysse skiene, enn ved en smalere beinstilling. Øv deg under trygge forhold og øk utfordringene etter hvert.

rulleski

CYBER MONDAY! 25% MEDLEMSRABATT! BRUK RABATTKODEN I KASSEN. EKSISTERENDE MEDLEMMER HAR FÅTT RABATTKODEN I NYHETSBREV.

SE TILBUDENE HER!

BLI MEDLEM