Forbred deg til Birkebeinerrennet

Det handler om å være godt forberedt. Har du gått en del på ski, blitt godt kjent med utstyret og fått i deg nok næring, kan turen fra Rena til Lillehammer bli en tøff, men god opplevelse.

54 kilometer med snø, folk og lidenskap. Om du vil gå fort eller sakte, om du skal gå klassisk eller stake hele veien. Birkebeinerrennet er for alle.

Deltagere stiller med forskjellig utgangspunkt. Noen har trent, og gått mye på ski, mens andre har gått mindre. Tilpass ambisjonene etter nivået du er på. Strekk deg etter ny personlig rekord hvis det er målet, men hvis du ikke har rukket å trene så mye, senk ambisjonene og opplev gleden med å gå skirenn, i rolig tempo.

Uansett hva ambisjonene dine er, gode forberedelser vil gjøre målene dine mer oppnåelige. Vi har tipsene som gjør Birkebeinerrennet lettere.

Spis deg opp

54 kilometer er langt, for alle. Sørg for å spise godt og få i deg nok karbohydrater og andre næringsstoffer de siste dagene før konkurranse. Det viktigste er at du ikke går tom for energi underveis, men dagen før startskuddet går burde du ikke spise mer enn normalt. Startskuddet går tidlig på morgenen og det siste man vil, er å stille til start full av mat, og tung i kroppen.

Mens løpet pågår er det viktig å fylle på med drikke. Får du ikke i deg nok væske underveis vil prestasjonsevnene dine gå ned.

Det deles ut drikke underveis. Ta alltid imot og drikk regelmessig. Vann er alltid bra, men det er også viktig å få i seg karbohydrater, mineraler og salt. Mange sverger til Farris dagen før konkurranse, og sportsdrikk i egen flaske eller drikkesekk underveis.

Pakk sekken riktig

Alle deltakere må ha en sekk, inklusiv innhold, som veier 3, 5 kilo under hele rennet. Noen velger en liten og veldig lett sekk som passer til bruk i Birken og lignende skikonkurranser, mens andre velger en litt romsligere sekk som også kan brukes til korte dagsturer og annen fritidsbruk. Uavhengig av hva du skal bruke sekken til senere, burde du velge en sekk som passer din rygg.

Av sikkerhetsmessige årsaker er det et krav å ha følgende utstyr i sekken:

 

Det blir utført kontroll før start, og har du ikke det påkrevde utstyrer i sekken, får du ikke starte før det er på plass. Du må også passe på at sekken veier nok. Det påkrevde utstyret vil mest sannsynlig ikke nå en høy nok vekt alene, så tilpass vekten med for eksempel ekstra mat og drikke. Det kan også være lurt å ha med ekstra trinser til stavene ettersom det fort skjer uhell med utstyret når det er så mange mennesker i løypa.

Pakk de tyngste gjenstandene nederst i sekken så den blir best mulig balansert. Gjør pakningen så kompakt som mulig og sørg for å ha en sekk som sitter bra på ryggen. Test sekken på skiturer før Birkebeinerrennet og påse at remmene ikke gnisser.

Ta med mat

Sekken skal veie 3,5 kilo når du går i mål på Birkebeineren Skistadion. Hvis du pakker mat i sekken som du planlegger å spise på turen over fjellet, må maten ikke være en del av de påkrevde 3,5 kiloene.

Det er mat- og drikkestasjoner underveis, men det kan likevel være lurt å ha med  gel, energibarer og energidrikk på turen. Oppbevar gjerne maten i en lomme på magestroppen, hvis sekken din har det, så den er tilgjengelig mens du går. Ta med deg noe du synes er godt, så har du noen små oppturer å se frem til mens du jobber og sliter.

Velg riktig ski

Vi har to tips til hvilke ski og staver som vil fungere bra i Birkebeinerrennet. Skal du gå fort kan du for eksempel velge Fischer Speed Max, Classic Plus 812. Dette er en lett racingski med karbonkjerne for deg som ønsker å sette ny personlig rekord. Har du i tillegg stavene Swix Triac 3.0, stiller du til start med optimalt utstyr. Stavene er utviklet i tett samarbeid med noen av verdens beste skiløpere og skal sikre deg maks kraftoverføring.

Ønsker du å kjøpe en ski som er litt rimeligere, som du kan gå fort med, men også bruke på rolige turer, anbefaler vi felleskien Madshus Nanosonic IGS Carbon Classic. Dette er en konkurranseski som garantert ikke vil føre til smørebom. Den integrerte fellen er laget av en blanding av mohair og nylon for å gi god glid, godt feste og god holdbarhet. Tar du med Swix Star Premium Carbon TBS har du også lette og stive konkurransestaver. TBS-systemet gjør det lett å bytte trinser på få sekunder. Noe som kan redde dagen, hvis det skjer et uhell.

Smørefritt eller feste

Noen klarer å stake hele veien fra Rena til Lillehammer, men de aller fleste er avhengig av festesmøring. Sjekk værmeldingen og klargjør skiene dine dagen før.

Hvis du ikke starter i en av de aller første gruppene, burde du legge et tynt baseklister i bunn og så påføre dagsaktuell festesmøring. Det kan bli glatt.

Tar du med deg tre typer festesmøring i sekken, Swix VR62, Swix VR40 og Rode Viola Extra er du godt dekket for de mest sannsynlige snøforholdene. Ta også med en skrape og en kork til å dra ut smøringen med. Du trenger uansett å fylle opp sekken for at den skal bli tung nok, så hvorfor ikke fylle den med noe du kan trenge.

Har du smurt feil, blir den ekstra smøringen gull verdt. Fem mil med feil smøring blir tungt.

Ønsker du å stille til start med gode ski kan du også kontakte din nærmeste G-sport eller G-MAX så prepper vi skiene for deg.

CYBER MONDAY! 25% MEDLEMSRABATT! BRUK RABATTKODEN I KASSEN. EKSISTERENDE MEDLEMMER HAR FÅTT RABATTKODEN I NYHETSBREV.

SE TILBUDENE HER!

BLI MEDLEM