Skumrullen- Din personlige massør

Blogg

Skal du tøye, masere, trene eller bare drive litt selvpleie? Skumrullen kan brukes til det meste.

Den er liten og enkel, men kan brukes til mye. Det vanligste er å bruke skumrullen til å kna opp harde, velbrukte muskler og sener, men den kan også brukes til å trene kjernemuskulatur. Bruk skumrullen der du trener, eller foran tv-en.

Alle har glede av å bruke skumrulle. Du får en hard og dyp massasje som gir musklene en skikkelig omgang godartet juling, øker blodsirkulasjonen og forbedrer bevegeligheten. Muskulatur som er sliten og støl etter løping, styrke- eller annen trening, løsner opp og blir mykere etter noen minutter med skumrullen.

Det finnes flere forskjellige typer skumrulle. De har forskjellig lengde og hardhet, noen har glatt overflate mens andre har store «knotter» som borer seg godt inn i muskulaturen. Vil du ha hard massasje, bruker du en hard rulle. En mykere rulle er litt mer skånsom mot kroppen. En lang skumrulle er enklere å holde balansen på enn en smal rulle.

Du kan også bruke skumrullen til å få i gang musklene før trening.

 

Her er noen øvelser du kan utføre med skumrullen:

Fremside lår

Legger du deg på magen, stiver av ryggen og kiler rullen mellom lår og gulv, får fremsiden av låret kjørt seg. Ligg på albuene, rull frem og tilbake og roter litt fra side til side. Da får du massert hele den store muskelen på fremsiden av låret.

Hvis du ønsker, kan du også her legge det ene benet på det andre for å få mer kraft i massasjen.

Har du pådratt deg en lei og sår lårhøne, er skumrullen et smertefullt, men godt verktøy å bruke for å få knadd den ut.

Rumpe

Sett deg på skumrulla og bruk hendene som støtte. Legg det ene benet over det andre og legg vekten på den ene rumpeballen. Rull frem og tilbake. Flytter du tyngdepunktet fra innsiden til utsiden av skinka, får du massert hele setemuskulaturen. Når du er fornøyd setter du ned foten og legger motsatt bein over. Neste skinkes tur.

Nakke

Legg skumrullen under nakken. Sett beina høyt og legg ryggen på gulvet. Rull hode fra side til side så du kjenner det tar i nakken. Flytt skumrullen opp eller ned for å flytte massasjepunktet og for å treffe muskler lenger opp eller ned i nakken.

Det finnes også triggerballer som gjør det lettere å nå frem til mindre og mer dyptliggende muskler.

Brede ryggmuskler

Legg deg på siden og plasser skumrullen under midjen. Strekk det nederste benet, bøy det andre og plasser det foran det liggende benet. Stiv av mage og korsrygg og rull opp og ned. Pass på at kroppsvekten din hele tiden er på skumrullen. Flytt tyngdepunktet forover og bakover for best mulig utbytte av massasjen.  

Øvre og nedre del av ryggen

Legg rullen på tvers under korsryggen. Trekk bena inntil deg og hev hoften så rullen må bære det meste av kroppsvekten. Spenn av magen og rull frem og tilbake. Din egen kroppsvekt gjør at ryggmusklene får en god, kraftig og billig massasje. Puster du ut og tømmer lungene for luft, kan du også få noen tilfredsstillende smell i leddene i ryggraden når luften presses ut.

Har du et område som er spesielt stivt eller ømt, kan du også legge skumrullen opp langs ryggsøylen og rulle fra side til side. Da kan du komme bedre til og dermed få en mer konsentrert massasje.

Rygg
Rygg

Bakside lår

Samme fremgangsmåte som på rumpe, men flytt rulla lenger ned. Støtt deg på armene og rull frem og tilbake. Du kan velge om du vil ha et ben på siden, eller legge det over det andre som på rumpe. Legger du et ben over det andre får du mer press på muskulaturen. Legger du deg litt over på en av sidene, får du massert litt andre deler av muskelen.

Bakside lår
Bakside lår

Legg

Flytter du skumrullen enda lenger ned, kommer den til leggmuskulaturen. Fortsett å bruk armene som støtte. Legg en legg på rullen og sett den andre foten i bakken ved siden av rullen. Løft rumpa, la armene ta noe av vekten og rull leggen frem og tilbake på skumrullen.

Vil du ha mer kraft i massasjen kan du legge det andre beinet i kors over det som skal masseres.

Legg
Legg

G-Sport har gleden av å presentere Vinn Vinn; et unikt fordelsprogram som lar deg vinne igjen og igjen og igjen. Last ned appen nå!