SJEKK VÅRENS STORE UTVALG AV SYKKELNYHETER HOS G-SPORT! Hos oss finner du sykler som passer perfekt til alt fra trening i terreng eller på asfalt, til de daglige transport-etappene. Husk også at G-Sport gir deg 30 dagers åpent kjøp og hele 3 års gratis sykkelservice!

SLIK VEDLIKEHOLDER DU SYKKELEN

For at sykkelen skal være trygg, trafikksikker og fungere godt år etter år, er det viktig å sørge for godt vedlikehold. Nedenfor har vi samlet en del av våre beste tips for hvordan du enkelt tar vare på sykkelen din, slik at den varer lengst mulig og fungerer slik den skal.

 

VASK AV SYKKEL

Uansett hva slags sykkel det er snakk om, er en skikkelig vask blant det aller viktigste vedlikeholdet du gjør. Hos G-Sport kan du både kjøpe vaske- og smøreutstyr enkeltvis, eller som komplette vaskesett med såpe, smøremidler og børster som vil gjøre hele jobben enklere og resultatet bedre. 

Begynn med å spyle sykkelen med hageslangen. Ikke bruk høytrykk, da fett/smørmidler kan skylles ut av lagrene og resultere i rustdannelser. Har du en bøtte varmt vann løsner skitt og smuss enda enklere. Vask deretter drivverket først, så slipper du at skitt, kjedeolje etc. renner utover en ren ramme eller hjul. Ha avfettingsmiddel på kjedet – sørg for å få bort alt sand og smuss. Spyl deretter sykkelen igjen og la den tørke.

SMØRING AV BREMSER, GIR OG KJEDE

Begynn med å løfte girwiren ut av festet. Trekk strømpen vekk og smør wiren med kjedeolje. Deretter smører du bremswirene på samme måte (justér strammeskruen til wiren er løs og kan løftes ut). Om girwiren er vrien å få ut av festet, kan du sette sykkelen i det letteste giret og gire ned uten å røre pedalene – dette gjør girwiren slakk, slik at den enkelt kan løsnes.

Tørk kjedet med vaskefillen slik at alt avfettingsmiddel er fjernet. Drypp kjedeolje på alle kjedeleddene og rotér kranken til oljen er jevnt fordelt, før du tørker av overflødig olje. 

Har sykkelen bremseklosser bør du også bruke avfettingsmiddel på felgsidene for at bremsene skal «ta» skikkelig. 

JUSTERING AV BREMSER

Bremsene bør sjekkes med gjevne mellomrom slik at de alltid fungerer som de skal. Kontrollér at alle skruer og muttere sitter godt, og at bremsehendelen på styret ikke er for stram eller for slakk. Dette justerer du med strammeskruen på hendelen. 

Bremseklosser: Klossene skal være sentrert slik at de tar likt. Dette gjør du med justeringsskruen som sitter på klossene. 

Sørg for å fjerne alt smuss og sand på klossenes gripeflate (sørg også for at felgkanten er rengjort med avfettingsmiddel). Slitte bremseklosser og klosser med gammel gummi må byttes. 

Skivebremser: Moderne skivebremssystemer er selvjusterende og reservoaret på bremsehendelen kompensererer for slitasjen på bremseklossene. Skulle nivået likevel være for lavt skal bremseslangene sjekkes for lekkasjer, bremseveske etterfylles og bremsene luftes. Slitte bremseklosser bør byttes samtidig. Om dette høres ut som en litt for komplisert jobb, har du et enkelt alternativ – ta med sykkelen til G-Sports sykkelservice.  

JUSTERING AV GIR

Ikke sett sykkelen opp ned for å justere girene – kjedet vil henge feil vei og du kan få problemer med at det ikke faller riktig på tannhjulene. Bruk heller et mekkestativ for sykkel, slik at du får løftet den fri fra bakken. Mekkestativ kan kjøpes hos G-Sport. Hos oss finner du også det du trenger av verktøy til vedlikehold og justering av sykkelen, dersom det er noe du mangler.

Legg kjedet på midterste drev foran og minste tannhjul bak. Gir opp ett drev på bakhjulet – om det ikke tar skikkelig er wiren for slakk. Skru i så fall justérskruen utover mens du trår kjedet sakte rundt. Prøv å gire opp på nytt og ned igjen – legger kjedet seg riktig på tannhjulene er girene ok. Får du problemer når du girer ned, har du strammet for mye og du må skru justérskruen litt inn igjen mens du roterer kranken.

På framgiret sitter det en kjedefører med to posisjonsskruer, markert med L for justering mot det lille drevet og H for det store. Disse definerer maksutslaget i begge retninger. Kontrollér at kjedeføreren ikke er skjev eller sitter for langt inn eller ut fra rammen. Vri den i så fall på plass slik at den står parallelt med kjedet. Begynn justeringen med å slakke begge posisjonsskruene slik at kjedet kan bevege seg tilstrekkelig begge veier. Deretter bruker du wireskruen på styret til å justere slik at kjedet ikke klatrer over drevene og faller av. Når kjedet skifter fint mellom drevene, strammer du posisjonsskruene – skru inn til kjedeføreren så vidt tar borti kjedet, før du skrur litt tilbake igjen.