Tren bedre med treningsklokke

PolarPolar

Treningsklokken er motiverende og gjør treningen morsommere og mer effektiv. Den passer også på at du får nok hvile og trener riktig.

Folk som trener, eller kanskje bare elsker klokker, har oppdaget verdien av de kompakte høyteknologiske hjelpemidlene. Et fint armbåndsur som viser tid og dato er vel og bra, men hvorfor ikke få enda mer ut av klokka?

Ta med deg en lokalkjent på ferie

Det er fint å vite hvor du skal, uansett om du løper i by eller skog. Med en treningsklokke som Suunto Spartan Trainer Wrist på armen, kan du måle puls, løpskraft og tid, samtidig som GPS’en viser hvor du er, hvor du har vært og hvor du skal.

Noen trenings- og pulsklokker foreslår også lokale treningsruter. Uansett hvor du er i verden hjelper klokka deg å finne treningsrundene lokalbefolkningen løper, går eller sykler. Varier treningen med nye utfordringer og konkurrer mot deg selv eller de lokale utøverne med inspirasjon og liveoppdatering på armen.

Pulsmåling uten magebelte

Det er mange som ikke liker å ha et pulsbelte over magen når de trener. I noen treningsklokker, som Polar M600, måles pulsen på håndleddet (OHR-teknologi). Ved hjelp av optiske sensorer måler klokka pulsen selv. Sensorene gir deg oppdatert tilstandsrapport fra egen kropp ved å måle pulsen i blodårene på håndleddet.

Det vil alltid være en forskjell mellom pulsmåling med pulsbelte og OHR. Et pulsbelte måler endringer i puls raskere, uten påvirkning fra vær og temperatur mens OHR måler pulsen i blodstrømmen. OHR bruker lengre tid på å registrere endringer i puls enn et pulsbelte, fordi blodet må strømme fra hjertet og ut i armen før det kan måles.

Ikke bare til løp og langrenn

De fleste treningsklokker er tilpasset utholdenhetsidretter som løping, sykling og langrenn, men stadig flere klokker lar deg også velge yoga, styrketrening, klatring og forskjellige lagidretter. Derfor er det stadig flere som bruker puls- og annen aktivitetsmåling på fotball-, håndball- og andre treninger.

Nå målene

Sett deg treningsmål og la klokka hjelpe deg å nå dem. Velg mellom kortsiktige, langsiktige eller trinnvise mål og få treningstips på klokka underveis om hva du må gjøre for å nå målene.

Treningslokka kan også hjelpe deg med å sette opp et program. Klokka bidrar med å planlegge hvilket fokus du bør ha, uke for uke. Gjennom sine algoritmer vil klokka hjelpe deg å nå dine treningsmål.  

Analyser løpet ditt

Det er både motiverende og gøy å følge med på egen ytelse mens man løper. Hvor mange skritt tar du i minuttet, hva er skrittlengden, hvor effektivt løper du og hvor mye kraft skyver du fra med i hvert steg? Ved å følge med på analysene klokka gir deg, blir løpetreningen både morsommere og bedre!

Hjelper deg å restituere riktig

I treningsklokker som Polar V800HR, er det en funksjon som gir deg oversikt over hvordan treningsøktene belaster kroppen din. Ved å bruke funksjonen får du restitusjonsstatus og tilbakemelding om når kroppen er klar for mer trening.

Når du får all aktivitetsdata samlet på treningsklokka, gir det deg full oversikt over hva du trenger av både restitusjon og trening. Jo mer data du laster inn i klokka, desto lettere er det å trene riktig.

Pulsklokker som Fitbit Alta HR, registrerer søvn. Det gir deg en viktig indikasjon på om du får nok søvn og restitusjon. Uavhengig om du trener mye eller lite.

G-Sport har gleden av å presentere Vinn Vinn; et unikt fordelsprogram som lar deg vinne igjen og igjen og igjen. Last ned appen nå!