Ut å høste opplevelser

Blogg

Hun har krysset Grønland på ski, syklet Norge på langs og gått til fots fra Bodø til Narvik, men ingenting overgår et høstdøgn i Jotunheimen.


Under instagrambrukeren lottavoxdox, poster ekspedisjonist og friluftelsker Charlotte Lindberg (34) bilder fra både dagsturopplevelser og krevende ekspedisjoner. Noen ganger litt for krevende.

– Det er ikke alltid jeg er like godt forberedt og det kan straffe seg. Da jeg skulle sykle Norge på langs hadde jeg bare eid en skikkelig sykkel i fire uker. Jeg var dårlig trent, men pushet likevel grensen og fikk en overbelastningsskade i låret. Da jeg kom til Mosjøen hadde jeg så store smerter at jeg syklet rett til sykehuset. Legen sa muskelen på fremsiden av låret var overbelastet og stod i fare for å revne. Da måtte jeg bryte turen og slutte å sykle, sier Lindberg.

Høstpadling

Skaden ødela sykkelplanene og førte til at Lindberg måtte finne alternative måter å reise på. Det var da hun kjøpte havkajakk.

–  Det straffer seg å være spontan, men samtidig gir det meg flere opplevelser. I helgen skal jeg ut med havkajakken, og padle fra øy til øy i skjærgården i Vestfold. Det har blitt mye kajakk i sommer og det kommer jeg til å fortsette med i høst, men kanskje jeg tar den med til innlandet. Høsten er en spennende og morsom tid å dra på tur både med og uten båt. Frisk og skarp luft, varierende vær, mye dyreliv og mange lukter. Høsten har mye å by på.

Lindberg reiser helst i Norge og ifølge henne er høsten den beste årstiden å oppdage nye steder. Da hun brukte fjorårets høstferie på å gå Rondane på langs, fikk hun en favorittdestinasjon.

– Jeg har ofte tilbrakt høsten i Jotunheimen, og det er kjempefint, men etter turen til Rondanes i fjor har jeg fått en soleklar høstfavoritt. Og jeg bare må reise tilbake til i år, sier Lindberg.

Mye av turgleden ligger i riktig klær

Etter å ha krysset Grønlandsisen, Hardangervidda og Finnmarksvidda i ned mot 30 minusgrader har Drammensdamen lært seg hvordan hun kler seg på tur. Det kan diskuteres mye om hvilke tekstiler man bør bruke og hva man bør pakke i tursekken, men det viktigste er at du ikke fryser.

– På tross av at jeg liker å gå på tur i kaldt vær, er jeg veldig lite glad i å fryse. Derfor pakker jeg nesten det samme i sekken hele året. Sommer, mellomsesong eller vinter. Ta med nok klær.

Kryssing av Grønland

Og nok klær betyr ikke nødvendigvis mye bagasje.

– Jeg har alltid med meg ett sett med ullundertøy og én sports-bh i ull. Og det er det jeg har på meg når jeg starter. Mange tenker at de må ha med skift, men hvis du skal gå langt på ski eller fjellsko, vil fuktige plagg tørke når du har de på deg. Derfor praktiserer jeg å tørke klærne på kropp og samtidig spare vekt. Folk som prøver det for første gang får noia, men det går alltid bra.

Dunvest

En viktig grunn til at ullplagg egner seg godt på tur, er at ull regulerer temperaturen. Ull varmer deg når det er kaldt, men regulerer kroppstemperaturen din så du blir ikke for varm når temperaturen øker. Med ull er du alltid temperert.

Hvis du klarer deg med ett sett med undertøy i fire-fem dager, frigjør du plass i sekken til andre tekstiler. Og hvis du skal på fjellet i høst, er det viktig å ha med nok varme klær. På fjellet skifter det raskt fra varmegrader, sol og blå himmel til minusgrader, snø og mye vind. Da er det kjedelig og kanskje også farlig å være dårlig kledd.

– I tillegg til ullundertøyet har jeg alltid med meg en dunjakke i sekken. Tykkelsen på jakken avhenger av sesong. Nå på høsten vil jeg ta med en tykk og varm dunjakke. Den lette skalljakken er alltid med. Den holder vind og fukt ute og har flere glidelåser som gjør det enkelt å regulere temperaturen. Jeg har også en dunvest jeg kan bruke både under og utenpå skalljakken. Den gjør det lettere å regulere temperaturen ettersom vær og aktivitetsnivå skifter.

Grønland i minus 30.

I tillegg er alltid lue, hals og votter i både ull og gore tex med i sekken. Tipset fra Lindberg er å alltid ta med litt ekstra. Du koser deg ikke på tur hvis du fryser.

Skal du spare plass og samtidig forsikre deg om at alle klærne er tørre når du tar de ut av sekken, anbefaler Lindberg tørrsekker. Stapper du dunplagg ned i en tørrsekk vil de komprimeres og bli veldig små. Ofte ikke større enn en grapefrukt. Det er også lurt å putte soveposen i en tørrsekk. Da er du sikker på at den er tørr og kan holde deg varm når du trenger den.

– Jeg bruker 4-sesongspose året rundt. Den holder meg varm selv ved 40 minusgrader og gir meg også god søvn på høsten. Det blir sjelden plagsomt varmt på høstfjellet. Og skal man ha nok energi når man er på tur, er varme og god søvn essensielt.

Kos deg i teltet

Lindberg trives spesielt godt i hengekøye på høsten, men når vinden river i duken, det er kaldt og hun har en lang tur i bena, er det godt å søke tilflukt i teltet.

– Det er viktig å kose seg på tur. I teltet sørger jeg alltid for å ha fleecejakke og duntøfler i soveposen. Det hender jeg leser bok eller hører på radio mens maten blir varm på primusen, men det beste av alt er å høre på stillheten. Lyden av bål er selvfølgelig også hyggelig, men etter en lang tur er det viktig for meg å få mat raskt. Da orker jeg ikke lage bål. Alenetid, stillhet og god mat er viktig når jeg reiser på tur, sier Lindberg.

Kari Traa

Spis før du blir sulten

En kvinne i alderen 19-30 år forbrenner cirka 2200 kalorier daglig, en mann i samme alder forbrenner cirka 2800 kalorier.  Lindberg er vegetarianer, men det er ingen hindring for at hun får i seg nok energi. Forbered mat i porsjonsposer og spis før du blir sulten, og unn deg litt kos når du er på tur.

– Jeg lager alltid en miks med hasselnøtter, aprikos og mørk sjokolade som jeg småspiser av hver time. Da holder jeg alltid energinivået oppe, samtidig som jeg slipper sultfølelsen. Når jeg legger meg i teltet på kvelden varmer jeg meg et større måltid som også smaker godt. Når magen er mett holder motivasjonen seg også på topp.

På lange turer består ofte middagene av en pakke Real turmat som Lindberg pakker om i en liten plastpose og tilsetter en god kladd energispekket smør.

– Smør har nyttige kalorier for folk som går på tur samtidig som det gir en god og rund smak på turmaten, sier Lindberg.

Til frokost gjør hun det også enkelt, men det skal likevel smake godt. Derfor forbereder hun en miks før hun drar på tur, som gir mye energi og er enkel å tilberede i teltet.

– Havregrøt er knall. Jeg lager en ferdigblanding med rosiner, olivenolje og brunt sukker før jeg drar på tur og pakker de i porsjonsposer. Da har jeg god frokost full av energi som er rask å lage og enkel å spise selv om jeg ikke er spesielt sulten. Perfekt på tur.

Etter lange utedager og flere mil i bena, sover man ofte godt, og Lindberg innrømmer at det kan være tungt å stå tidlig opp for å fortsette marsjen. Da er det ekstra hyggelig at høsten skjemmer oss bort med små gullkorn til frokost.

– På høsten kan du være heldig å finne multer rett utenfor teltet. Da er det godt å slenge dem og andre bær rett i havregrøten. Det finnes ikke en bedre måte å starte dagen på enn med en neve selvplukkede bær og havregrøt til frokost mens man puster inn norsk, frisk fjelluft.

Multer

G-Sport har gleden av å presentere Vinn Vinn; et unikt fordelsprogram som lar deg vinne igjen og igjen og igjen. Last ned appen nå!